Teknisk
kontroll 2.april 2005
CX- og BX-klubbens medlemmer
invitert av Autobjørn AS
Vi har i samarbeide
med Autobjørn på Lambertseter i Oslo hatt gleden av å
kunne tilby teknisk kontroll
lørdag den 2. april 2005.
Tilbudet gjaldt for medlemmer av Norsk CX-klubb og Norsk BX-klubb. |
-
undervogn - oppheng - bremser - rust - avgass-test - veileding ved mangler |
![]() Autobjørn ligger ved den fine røde Citroën-stolpen midt på Cecilie Thoresens vei på Lambertseter i Oslo. ![]() Faglig ansvarlig for dette événement er verkstedsformann LARSEN Øyvind |
|
med
anledning for eieren til å være med på testen. Det ble imidlertid IKKE anledning til å utføre reprasjoner, i henhold til avtale med firma. Kontrollen kostet bare kr. 200.- inkl. mva. og det var en enkel bevertning med kaffe og småkaker. Autobjørn AS holdt selvfølgelig salgsavdeling åpen med mulighet til å se på de nye modellene. |
||
RABATT-ORDNING |
![]() |
- Grundig sjekk av hjuloppheng, styring, forstilling, bakstilling, bremser, avgass- utslipp, lekkasjer og rustdannelser ble utført av verkstedsformann Øyvind LARSEN med god assistanse av mekaniker Fredrik. |
||
Her
ser vi den eldste CX'en som deltok, en 1981/82-modell CX Athéna som
totalt sett får ganske god kritikk til trods for den høye alderen.
Bilen har i tidligere tider blitt jevnlig oljebehandlet, noe som trolig
har bidratt vesentlig til at den i dag ikke har påtrengende rust i
understell. Godt råd til CX-eiere: Fjern alle oljelekkasjer som fører til at det drypper på bakken FØR du går til EU-kontroll! Lekkasjer kan godtas, men ikke hvis det drypper eller kommer fra f.eks. bremseslanger ... |
|||
![]() Formann Helge og verksteds formannen i grundige analyser... |
|
![]() Verkstedsmekaniker Fredrik omtaler understellet ... |
![]() H vordan åpner du panseret ditt på denne BX'en? ... |
![]() |
Godt
råd til BX-eiere: Fjern silen i røret for olje-påfylling! Det skum vi her ser forårsakes av vann. Om vinteren FRYSER dette på alle BX-er og skaper overtrykk i motoren, som igjen fører til at olje presses ut av røret for peilepinnen, og motoren går tom for olje og skjærer seg! Dette ansees som et "typisk" BX-problem. Ved å fjerne silen kan skummet komme i oljefilteret, men det er ikke påvist ennu at gjør noen skade der. Silen må brekkes i biter for å få den ut - men gjør det før vinteren starter ... |
||
Sekretæren i DS-klubben, Torbjørn B. TYNNING, godsnakker med en CX ... |
![]() |
BX-klubbens formann Brede HUSEBY konsulterer ... |
![]() |
Ellers hadde vi flere "perler" inne til kontroll: | |||
![]() 1986 22 TRS i meget god stand - se det fine lyse grå setetrekket med orginale nakkeputer også bak!!! |
|
![]() 89 CX 25 GTi turbo 2 "Météore-grå" |
![]() 1985 CX 25 TRi grønn "Cali" |
Norsk
CX-klubb takker herved verkstedesformann |