Teknisk kontroll 2.april 2005
CX- og BX-klubbens medlemmer invitert av Autobjørn AS

Vi har i samarbeide med Autobjørn på Lambertseter i Oslo hatt gleden av å kunne tilby teknisk kontroll lørdag den 2. april 2005. Tilbudet gjaldt for medlemmer av Norsk CX-klubb og Norsk BX-klubb.

Vi startet kl. 08h00 og tok i mot biler frem til kl. 16h00, hvorefter vi fortsatte til vi ble ferdige med de ankomne bilene i nærmere 18-tiden.
Kontrollen omfattet

  - undervogn
- oppheng
- bremser
- rust
- avgass-test
- veileding ved mangler



Autobjørn ligger ved den fine røde Citroën-stolpen midt på Cecilie Thoresens vei på Lambertseter i Oslo.


Faglig ansvarlig for dette événement er
verkstedsformann LARSEN Øyvind
med anledning for eieren til å være med på testen.

Det ble imidlertid IKKE anledning til å utføre reprasjoner, i henhold
til avtale med firma.

Kontrollen kostet bare kr. 200.- inkl. mva. og det var en enkel bevertning med kaffe og småkaker.

Autobjørn AS holdt selvfølgelig salgsavdeling åpen med mulighet til
å se på de nye modellene.
 

RABATT-ORDNING
Ved fremvisning av gyldig medlemskort vil medlemmer av Norsk CX-klubb og Norsk BX-klubb kunne kjøpe de fleste deler til 15% rabatt.


Fotografier fra begivenheten:



- Grundig sjekk av hjuloppheng, styring, forstilling, bakstilling, bremser, avgass- utslipp, lekkasjer og rustdannelser ble utført av verkstedsformann Øyvind LARSEN med god assistanse av mekaniker Fredrik.
Her ser vi den eldste CX'en som deltok, en 1981/82-modell CX Athéna som totalt sett får ganske god kritikk til trods for den høye alderen. Bilen har i tidligere tider blitt jevnlig oljebehandlet, noe som trolig har bidratt vesentlig til at den i dag ikke har påtrengende rust i understell.

Godt råd til CX-eiere:
Fjern alle oljelekkasjer som fører til at det drypper på bakken FØR du går til EU-kontroll!
Lekkasjer kan godtas, men ikke hvis det drypper eller kommer fra f.eks. bremseslanger ...
       

Formann Helge og verksteds formannen i grundige analyser...


Se denne nydelige GS!

 


Verkstedsmekaniker Fredrik
omtaler understellet ...

H vordan åpner du panseret
ditt på denne BX'en? ...
Godt råd til BX-eiere:
Fjern silen i røret for olje-påfylling!
Det skum vi her ser forårsakes av vann. Om vinteren FRYSER dette på alle BX-er og skaper overtrykk i motoren, som igjen fører til at olje presses ut av røret for peilepinnen, og motoren går tom for olje og skjærer seg! Dette ansees som et "typisk" BX-problem. Ved å fjerne silen kan skummet komme i oljefilteret, men det er ikke påvist ennu at gjør noen skade der. Silen må brekkes i biter for å få den ut - men gjør det før vinteren starter ...


Sekretæren i DS-klubben, Torbjørn B. TYNNING, godsnakker med en CX ...


BX-klubbens formann Brede HUSEBY konsulterer ...
Ellers hadde vi flere "perler" inne til kontroll:    

1986 22 TRS i meget god stand - se det fine lyse grå setetrekket med orginale nakkeputer også bak!!!


1980 GSA X3


89 CX 25 GTi turbo 2
"Météore-grå"

1985 CX 25 TRi
grønn "Cali"
       
 

Norsk CX-klubb takker herved verkstedesformann
Øyvind LARSEN og mekaniker Fredrik for innsatsen, samt Autobjørn AS for den velvillighet det er å stille
lokaler og personale til vår disposisjon!