Teknisk
kontroll 15. september 2007
CX-klubbens medlemmer invitert
av Autobjørn AS
Norsk CX-klubb
tilbød for annen gang i samarbeide med Autobjørn på
Lambertseter i Oslo til en teknisk kontroll
for alle medlemmenes biler. |
-
undervogn ( forstilling, bremser, etc ), - kontoll av avgasser, ( CO%, etc ), - prøvekjøring. - rust - veileding ved mangler |
![]() Autobjørn ligger ved den fine røde Citroën-stolpen midt på Cecilie Thoresens vei på Lambertseter i Oslo. ![]() Faglig ansvarlig for dette événement var verkstedsformann LARSEN Øyvind |
|
med
anledning for eieren til å være med på testen, diskutere
tilstanden og få gode og svært fagmessige kyndige råd. Dette var ingen formell EU-kontroll, men en partiell kontroll med fokus på viktige sikkerhetsdetaljer og en anledning til å få gode råd angående din bil. Det var imidlertid ikke anledning til å utføre reprasjoner under dette treffet, i henhold til avtale med firma. Kontrollen kostet bare kr. 200.- inkl. mva.. |
||
ADRESSE: |
||
Kart:![]() |
![]() |
|
![]() |
Verksmester Øyvind LARSEN åpnet
verkstedet presis kl. 08h00, og da stod kundene allerede i kø for
å bli inspisert. Helge M SPILDREJORDE tok seg av kø-ordningen og ønsket medlemmene velkommen. |
|
![]() |
Tilkobling av exosrør til manifoild: Godt råd er å stramme til, derefter løsne ca. 3 omdreininger - dette for å utligne vibrasjoner mellom motor- og eksosrør best mulig. |
|
![]() |
Dagens mest originale CX var en 1981 modell
Ambulance. |
|
![]() |
CX rust |
|
![]() |
CX turbo2 med Maserati-felger - Intet dårlig valg, stilrent og tidsriktig ... |
|
![]() |
Verksmester Øyvind Larsen syntes det
var extra stas å klare utfordringen med å løfte ambulancen
på 2 tonn ... Eieren Karl Flatland til høyre i bildet. Han forteller følgende: "I Tissier klubben sier de at det er laget 70stk fra 1977 og mot 1990. Av disse vet de om ca 50stk og av disse er det igjen 20 som er i nogenlunde stand." Bilen er førstegangs registrert i 1981, da med en 2400GTI motor. Den startet sitt sivile liv i 1991 og fikk da en 2500 TD 1 motor. Egenvekt på 2000kg og totalvekt på 3490kg. |
|
![]() |
Luftmengdemåleren på CX ble avdekket og vist frem, med en forklaring av hvordan den fungerer og hvorledes justeringer bør foretas.. | |
![]() |
Kontroll av avgass ble også utført.
Her sees en bil med 2,9 % vol CO, hvilket fint ligger innenfor grensen på
3,5%. Samtidig vises en Lamda-verdi på 1,007, som er ganske så ideelt. Lamda lik 1,0 betyr at man har et optimale blandingsforhold mellom luft og bensin, som er 14,3. |
|
![]() |
Mer CX rust |
|
![]() |
Kjeks .... brun kjeks ... sprø som
bare det ... Under dette deksel, i bilens fremre hjørne, avsløres betydelig rustangrep. Man kunne si at denne rust ikke skulle ha betydning for en EU-kontroll, men fordi den ligger på en kritisk og kollisjonsutsatt sted på vognen, nemlig hjørnet foran, vil den gjøre at vognen ikke slipper gjennom en EU-kontroll. |
|