Teknisk kontroll 15. september 2007
CX-klubbens medlemmer invitert av Autobjørn AS

Norsk CX-klubb tilbød for annen gang i samarbeide med Autobjørn på Lambertseter i Oslo til en teknisk kontroll for alle medlemmenes biler.

Arrangementet ble avholdt lørdag den 15. september 2007
. Bilder fra dagen sees nederst på siden.

Arrangementet startet kl. 08h00, og biler ble tatt i mot frem til sen eftermiddag.
Kontrollen omfattet

  - undervogn ( forstilling, bremser, etc ),
- kontoll av avgasser, ( CO%, etc ),
- prøvekjøring.
- rust
- veileding ved mangler



Autobjørn ligger ved den fine røde Citroën-stolpen midt på Cecilie Thoresens vei på Lambertseter i Oslo.


Faglig ansvarlig for dette événement var
verkstedsformann LARSEN Øyvind
med anledning for eieren til å være med på testen, diskutere tilstanden og få gode og svært fagmessige kyndige råd.

Dette var ingen formell EU-kontroll, men en partiell kontroll med fokus på viktige sikkerhetsdetaljer og en anledning til å få gode råd
angående din bil.


Det var imidlertid ikke anledning til å utføre reprasjoner under dette treffet, i henhold til avtale med firma.

Kontrollen kostet bare kr. 200.- inkl. mva..
 

ADRESSE:
AUTOBJØRN AS, Lambertseter, Cecilie Thoresens vei 7
1153 Oslo

Kart:

Verksmester Øyvind LARSEN åpnet verkstedet presis kl. 08h00, og da stod kundene allerede i kø for å bli inspisert.

Helge M SPILDREJORDE tok seg av kø-ordningen og ønsket medlemmene velkommen.
Tilkobling av exosrør til manifoild:
Godt råd er å stramme til, derefter løsne ca. 3 omdreininger - dette for å utligne vibrasjoner mellom motor- og eksosrør best mulig.

Dagens mest originale CX var en 1981 modell Ambulance.

Merk at bilen er konstruert med basis i en CX personbil, med baksete, og ikke noen stasjonsvogn!

Bilen er nylig anskaffet av vårt medlem Karl FLATLAND, som stolt vise frem klenodiet.

Bilen har vært benyttet som ambulance i Département Yvelines (78), som ligger rett vest for Paris.

Bilens lengde er 670cm, og den har ikke problem med å tiltrekke seg begge kjønn, unge som gamle, med sans for biler eller ikke ...

CX rust
CX turbo2 med Maserati-felger
- Intet dårlig valg, stilrent og tidsriktig ...
Verksmester Øyvind Larsen syntes det var extra stas å klare utfordringen med å løfte ambulancen på 2 tonn ...

Eieren Karl Flatland til høyre i bildet. Han forteller følgende:

"I Tissier klubben sier de at det er laget 70stk fra 1977 og mot 1990. Av disse vet de om ca 50stk og av disse er det igjen 20 som er i nogenlunde stand."

Bilen er
førstegangs registrert i 1981, da med en 2400GTI motor.
Den startet sitt sivile liv i 1991 og fikk da en 2500 TD 1 motor.

Egenvekt på 2000kg og totalvekt på 3490kg.

 
Luftmengdemåleren på CX ble avdekket og vist frem, med en forklaring av hvordan den fungerer og hvorledes justeringer bør foretas..
Kontroll av avgass ble også utført. Her sees en bil med 2,9 % vol CO, hvilket fint ligger innenfor grensen på 3,5%.

Samtidig vises en Lamda-verdi på 1,007, som er ganske så ideelt. Lamda lik 1,0 betyr at man har et optimale blandingsforhold mellom luft og bensin, som er 14,3.

Mer CX rust
Kjeks .... brun kjeks ... sprø som bare det ...

Under dette deksel, i bilens fremre hjørne, avsløres betydelig rustangrep.
Man kunne si at denne rust ikke skulle ha betydning for en EU-kontroll, men fordi den ligger på en kritisk og kollisjonsutsatt sted på vognen, nemlig hjørnet foran, vil den gjøre at vognen ikke slipper gjennom en EU-kontroll.