NORSK CX KLUBB
har til formål å stimulere til oppsporing og bevaring av alle
varianter av Citroëns modeller CX, GS og GSA

Klubben skal også arbeide for å sikre historiske og tekniske
data, litteratur og andre opplysninger
og øke den almene interesse for de angitte modeller

- Citroën CX (1974-1991)

 

<< retur
NORSK CX KLUBB    
NORSK CX KLUBB  NORSK CX KLUBB  NORSK CX KLUBB 
NORSK CX KLUBB
       
  ______________________________   __________________________________________________________________________________________   __________________________________________________________  
     
Lanseringen av Citroën CX i 1974
av Trond B Svendsen
     
  ______________________________   __________________________________________________________________________________________   __________________________________________________________  
           
 

Citroën CX kom i 1974 og fikk facelift i 1986. Den
siste benevnes "série 2".

CX ble sluttet produsert så sent som i 1991, hele to år efter at atefterføleren XM ble lansert!

 

 

 

 

 

CX - her présentert au "Salon de Paris", 1974.

 

 

 
             
             
     

Den offisielle lanseringen av modellen Citroën CX fant sted i Salon de Paris den 28. august 1974.

Lanseringen omfattet to bensin-varianter,

- CX 2000 utstyrt med 1985 cm3 forgasser motor fra DS 20 (11 CV, 102 hk, 174 km/h) og

- CX 2200 utstyrt med 2175 cm3 forgassermotor fra DSuper5 (12 CV, 112 hk, 179 km/h)

CX 2200 ble inkludert i siste minutt, men ble i virkeligheten ikke satt ut på markedet før i januar 1975.

Modellene ble i Frankrike priset til henholdsvis 25 785 og 30 768 Francs.

     
  ______________________________   __________________________________________________________________________________________   __________________________________________________________  
             
     

Prosjekt "L"

CX var frukten av en langvarig intern studie ved navnet « Le projet L », som ble påbegynt i slutten av 60-årene for å erstatte den legendariske DS modellen, som efter 15 begynte å vise tegn til å være på hell.

Mindre révolusjonær enn sin forgjenger, DS-modellen, representerte CX likevel synthèsen av Citroëns tekniske forskning:

Sammenstillingen av motor og girkasse, tverrstilt foran forhjulene, den hydropneumatiske fjæringen med konstant bakkeklaring og med fire uavhengig hjuloppheng, skivebremser på alle fire hjul, to-krests, servostyrt bremsesystem, enarmet vinduspusser som dekker hele frontruten, konkav formet bakvindu og et meget futuristisk instrumentbord, gjorde denne 4-dørs 5-seters Berline modellen til en høyst spesiell begivenhet den gangen i 1974, selv om skrivebremser foran ble introdusert på DS-modellen allerede i 1955.

 

Prototypen "Projet L"
- en mix av DS, SM, GS og det
som til slutt skulle bli CX

 
  ______________________________   __________________________________________________________________________________________   __________________________________________________________  
             
     
GS -serien ble samtidig utvidet

Vi kan nevne at i samme år, 1974 , au Salon de l'Auto, ble GS-programmet utvidet med GS Pallas, GS X og GS X2.

 
     
  ______________________________   __________________________________________________________________________________________   __________________________________________________________  
     

     
     

CX fikk tre priser

I 1975 ble CX Årets bil i Europa, og den fikk pris for sikkerhet go for sin stil.

     
  ______________________________   __________________________________________________________________________________________   __________________________________________________________  
             
     
Oslo, den 12. februar 2014
TBS
     
             
  ______________________________   _______________________________________________________ ____________________________   __________________________________________________________  
             
  << retur