NORSK CX KLUBB
har til formål å stimulere til oppsporing og bevaring av alle
varianter av Citroëns modeller CX, GS og GSA

Klubben skal også arbeide for å sikre historiske og tekniske
data, litteratur og andre opplysninger
og øke den almene interesse for de angitte modeller

- Citroën GS/A(1970-1986)

 

<< retur til GS    << retur til Bibliotek
NORSK CX KLUBB  NORSK CX KLUBB  NORSK CX KLUBB 
NORSK CX KLUBB
       
       
     
GS/GSA fabrikken Rennes-la-Janais
     
       
  Av Trond B Svendsen
den 23/02/2014
  Modellene GS og GSA ble produsert på Citroën-fabrikken i Rennes-la-Janais (35 Ille-et-Vilaine), der senere kjente modeller som XM, C5 og Peugeot 508 også er produsert.      
             
     


I perioden 1971-1981 ble det produsert 1'983'471 eksemplarer av GS her.
Kilde: PSA de Rennes http://www.rennes.psa.fr/



 

Kilde: PSA de Rennes
 
             
     
Beslutningen om å bygge en bilfabrikk i hjertet av Bretagne ble tat allerede i 1958.

Hele 33 eiendomsbestittere i kommunen Chartres de Bretagne ble bedt om selge dere eiendommer.

Innvielsen av fabrikken fant sted den 10. september 1960 av Général de Gaulle. I 1961 bar fabrikken operasjonell, og den første produksjonen var Citroën Ami 6. Påfølengende modeller var Ami 8 og Ami Super.

Fabrikken er på totalt 240 hectar hvorav 80 utgjøres av bygninger på til sammen 520'000 m2.

Siden byggingen av fabrikken og frem til 2013 er det produsert 11 mill. biler her.

Modellen GS ble bygget i 1,98 mill. eksemplaerer her, Xantia i 1 mill. og XM i 302 000 eksemplarer. C6 ble også bygget her inntil modellen gik ut i av produksjon i desember 2012.

I 1970 hadde fabrikken 14 000 ansatte, mot bare 5 546 i 2013
 


Citroën Ami 6


Den 21. april 1961 lanserte
Janais-fabrikken Ami 6
designet spesielt for kvinner

 
             
     
Produksjonen er fordelt i fire hovedavdelinger:

- Platepresseriet: Bilens bestanddeler av metallplater, som dører, panser, skjermer og struktur, formes ved hjelp av hydrauliske presser.

- Sammenstillelsen: Deler settes sammen ved hjelp av sveise-roboter, og karosseriet tar på denne måten form i denne avdelingen.

- Lakkeringshallen: Karosseriene løper gjennom flere sukessive bad for ulike behandlinger, hvorefter roboter til til slutt lakkerer det hele.

- Montering: Ferdig lakkert kommer karosseriene inn i denne avdelingen for påmonteirng av mekaniske komponenter som motorer, girkasser, eksos-anlegg og hjul, vinduer, speil, bremser, innredning, radiatorer, dørhåndtak og dørpaneler og kabling for elektriske komponenter.

Helt til slutt, efterbehandling, rengjøring og siste kontroll

Disse fire avdelingene er utformet rundt en viktig logistikk-service og koblet sammen av et komplekst system av automatiske transportbånd. I slutt-produksjonen finnes også en seksjon for prøvetesting og utekspedisjoner.
     
           
       
     
Oslo, den 23. februar 2014
TBS
     
             
  << retur til GS    << retur til Bibliotek