NORSK CX KLUBB
har til formål å stimulere til oppsporing og bevaring av alle
varianter av Citroëns modeller CX, GS og GSA

Klubben skal også arbeide for å sikre historiske og tekniske
data, litteratur og andre opplysninger
og øke den almene interesse for de angitte modeller

- Citroën SM (1970-1975)

 

<< retur
NORSK CX KLUBB    
NORSK CX KLUBB  NORSK CX KLUBB  NORSK CX KLUBB 
NORSK CX KLUBB
       
       
     
DS SM CX.
     
       
             
 

Av Trond B Svendsen
den 21/02/2014

 

Citroën SM er eneste bil før CX som fikk DiRAVi styrings system

 

 

 

 

 


Citroën SM (eier: Robert Myrene, Oslo)
Foto: Trond B. Svendsen


 

I Citroëns SM epoke ble det solgt bare 4 stk. SM i Norge, fordi bilen var meget kostbar. I 1972 kostet den hele 162 000 kroner.
I den senere tid er det blitt importert mange SM til landet, og det er etablert en aktiv entusiastklubb,

Se deres nettsider her :
Citroën SM club Norvège

 
     
Citroën & Maserati

Som følge av Citroëns oppkjøp av den berømte italienske bilprodusenten Maserati i 1968, ville Citroën skape en GT modell, en slags super DS som skulle være utstyrt med en Maserati motor, verdig de aller største tradisjonsrike italienske GT modeller.

Citroën SM ble derfor født i 1970 og presentert au Salon du Genève mars 1970. SM ble produsert bare i 12'920 eksemplaer og frem til juli 1975.

At produksjonen ble slik avkortet har nok mest å gjøre med en kombinasjon av oljekrisen i 1974, og at Citroën på den tiden slet økonomisk efter en meget sterk ekspansjon på 60-tallet.

I 1974 kjøpte Peugeot SA 38 % av aksjene i Citroën, og dette bidro også til nedleggelsen av denne prestisjemodellen.
Andelen ble i 1976 øket til 89 %, noe som førte til dannelsen av PSA Peugeot Citroën.
 

 
             
      SM ble utstyrt med en V6 Maserati motor på 2670 cm3 og 180 hk SAE,
5-trinns girkasse og med hydro-pneumatisk fjæring.
Topphastighet : 220 km/h.

SM var første modellen som fikk servo styring av typen DIRAVI.
     
             
      DIRAVI - "Direction à rappel asservi"

betegner i realiteten det fenomen, at styringen er selvopprettende. Dette gir en ekstrem fin retningsstabil kjøreopplevelse, og med en unik sikkerhet, i det f.eks. en punktering iikke vil påvirke bilens kjøreretning eller stabilitet.

DIRAVI inngår i det hydropneumatiske system, som også fjæringssytem og bremsesystemet er en del av.

Denne kombinasjonen finner vi igjen i senere modeller som CX, og i de dyrere XM-modellene, samt i noen Maserati-modeller som Quattroporte.

Se forøvrig egen artikkel om DiRAVi her >>.

     
             
      Chapron

Noen eksemplarer lot produseres hos den berømte karosseri-fabrikken Henri Chapron i Levallois-Perret, en forstad til Paris.

Her ble produsert de to berømte 4-dørs SM'er, kjent som modèle "Opéra", som ble bestilt i 1971 av président Georges Pompidou til bruk som offisielle biler ved Élysée-palasset.
   
             
             
             
     
Tre lykkelige SM-eiere ved felles Landstreff på Larkollen 27. mai 2007 ..John S Fra venstre: John S. Rist, Sverre Olav Kjølberg og Tom Krogh
Foto: Trond B Svendsen



     
             
     
Oslo, den 21. februar 2014
TBS
     
             
           
       
             
s
  << retur