NORSK CX KLUBB
har til formål å stimulere til oppsporing og bevaring av alle
varianter av Citroëns modeller CX, GS og GSA

Klubben skal også arbeide for å sikre historiske og tekniske
data, litteratur og andre opplysninger
og øke den almene interesse for de angitte modeller

- Antirust for CX

 

<< retur til Aktuelt
NORSK CX KLUBB    
NORSK CX KLUBB  NORSK CX KLUBB  NORSK CX KLUBB 
NORSK CX KLUBB
       
  ______________________________   ______________________________________________________________________________________   __________________________________________________________  
      Funderud Antirust - et godt alternativ
av Trond B. Svendsen
     
  ______________________________   ______________________________________________________________________________________   __________________________________________________________  
           
 

Matti Funderud

Matti har drevet med oljebehandling i svært mange år og har betydelig erfaring i sitt fag, herunder spesiell interesse for Citroën.

Det er heller ikke få CX'er som har vært hos ham gjennom tidene.

Matti og hans frue Anne-Brit, som forøvrig snakker flytende fransk, ønsker oss CX-eiere hjertlig velkommen til inspeksjon av bilen og til behandling med olje, enten vi kommer i CX eller en annen Citroën modell.
 

Kjære leser,

Jeg vil først minne om, at rust i Norge er et stort problem, selv om våre modeller efterhvert ikke kjøres om vinteren. Store nedbørsmengder hver sommer er ikke uvanlig. Skal vi utelukkende benytte våre flotte CX-modeller på solskinnsdager, blir det ofte ikke mange turene....

Derfor anbefales antirust behandling. Undertegnede og flere andre klubb medlemmer har i en årrekke benyttet Funderud Antirust i Eidsberg i Østfold, som eies og drives av ekteparet Funderud.

Norsk CX klubb og undertegnede er fullt ut uavhengige av selskapet, men vil likevel omtale det som et anbefalelsesverdig sted. Funderud har nemlig spesialisert seg på franske biler, og i særdeleshet kjenner han godt våre CX modeller. I tillegg blir vi tatt meget godt i mot når vi kommer med våre sære franske CX-biler. Det kan være en fordel slik vi ser det.

Dessuten kan man ringe inn og bestille time også på fransk, i det fru Funderud som kundemottager taler fransk på høyt nivå :-)

Funderud tilbyr:
- Spesiell oljebehandling med den nye lanolin oljen
- Monterng av lokari innerskjermer


Siden olje ikke inneholder løsemidler, beholder den evnen til å trenge inn i platesjøter og falser hvor rustproblemet er størst. Videre vil oljen søke å fukte omkringliggende tørre steder ved å krype fra oljefuktede steder til omkringliggende tørre steder. Denne viktige egenskapen har ikke de tradisjonelle løsemiddelbaserte midlene.

Lanolin olje
er ny av fjoråret og penetrerer vesentlig bedre og er samtidig mer mot-standsdyktig enn den tradisjonelle oljen. Se testforsøket nedenfor.

Tradisjonell understellsbehandling som Tectyl, Tuff-Kote, etc. kjennetegnes av at de er løsemiddelbaserte med White Spirit (40-60%), mens olje er fritt for løsemidler. På understells-rust vil løsemiddelet i de løsemiddel-baserte midlene fordampe hurtigere enn middelet klarer å gjennom-trenge rust-porene. I de delvis penetrerte rustporene er det nok luft og fuktighet til at rust-prosessen fortsetter og etter kortere eller lengre tid vil middelet flasse av pga rusting under. De som har prøvd å fjerne lakkrustflekker på bilen med sliping og flekk lakkering har erfart dette problemet.

Hvis man derimot bruker Lanolin, som er tynt nok til å penetrere rustporer, og tørker sakte nok til å fullføre penetreringen før det tørker, kan rustproblemet stoppes.

Lokari innerskjermer
finnes ikke ferdig til CX, men Funderud har en mal og lager dem på stedet til meget hyggelige priser. Vi har selv prøvet med stor suksess.
Dette åpner også for mulgheten til å belegge andre utsatte steder på bilen med de samme plater, f.eks. under gulvet hvor vi tradisjonelt har store rustangrep.

Testforsøk med mineralolje contra linolanolje

Bilen ovenfor er en Honda 1999 modell som ikke tidligere var understels behandlet. Høyre bilhalvdel ble sprøytet med den gode gamle mineralolje og den venstre halvdelen med lanolinolje.

Bildet er tatt et snaut halvår senere og viser en tydelig forskjell mellom oljene: Det er overbevisende mye mer lanolinolje igjen på bilen enn det er mineralolje. Dette har nok sammenheng med den geleaktige konsistensen som lanolinolje har.

Se Funderuds egne nettsider for mer omfattende informasjon.

Oslo, den 09. mai 2014
TBS

 

Funderud Antirust
Stasjonsveien 335, 1880 Eidsberg,
tel. 69 89 89 89,
http://www.antirust.no/

__________________________________________________________

 
  ______________________________   _______________________________________________________ _________________________   __________________________________________________________  
             
  << retur til Aktuelt-siden