NORSK CX KLUBB
har til formål å stimulere til oppsporing og bevaring av alle
varianter av Citroëns modeller CX, GS og GSA

Klubben skal også arbeide for å sikre historiske og tekniske
data, litteratur og andre opplysninger
og øke den almene interesse for de angitte modeller

- Personligheter

 

<< retur
NORSK CX KLUBB    
NORSK CX KLUBB  NORSK CX KLUBB  NORSK CX KLUBB 
NORSK CX KLUBB
       
       
      Paul Magès (1908-1999) - Hydraulikkens far      
       
           
 
Av Trond B Svendsen
den 15/02/2014
 

Paul Magès - Le père de l'hydraulique chez Citroën

Paul Ernest Mary Magès, født 9 Mars 1908 à Aussois en Savoie, død den 22. september 1999 à Garches, les Hauts-de-Seine i en alder av 91 år, er en brilliant oppfinner og far til hydraulikk systemet hos Citroën.

Men ikke bare det, hans studier bragte blant annet også innen planleggelse, bremsesystemer, hydrostatisk kraftoverføring, carburation, kjøreegenskaper og mange andre temaer i tillegg. Han er kjendt som en av de mest oppfinn- somme ingeniører i sin generasjon.

Paul Magès kom til Citroën 17 år gammel i 1925 og startet som teknisk tegner. Efter å ha arbeidet i ulike avdelinger, fikk Pierre-Jules Boulanger øynene opp for Magès. Boulanger var assisterende generaldirektør (vice-président) og sjef for Bureau d'études hos Citroën og identifiserte Magès som en grunnleggende tenker.

På den tiden var de opptatt av problemer med bremser og fjæring på 2CV.
De visste at myk fjæring ga dårlige veiegenskaper, og at en rigid fjæring var ubehagelig. Magès fikk idéen om at hvis avfjæringen ikke var konstant, men en variabel, kunne den være hardere ved høye hastigheter og mykere ved lavere hastigheter.

Magès begynner å eksperimentere, og det reiste seg mange problem- stillinger som bl.a. at fabrikken selv måtte utvikle og lage alt hva de trengte. Inspirert av flyindustrien finner de løsninger.

Efter flere års arbeider med materialer, membraner, oljer og tette rør, starter den virkelige implementeringen i kjøretøy. De tok noen Traction og H-type biler og utstyrte dem med systemet. Boulanger blir imponert over resultatene og lar prosjektet fortsette.

Hydraulisk system ble første gang lansert på Traction i 1954, og ett år senere kunne også DS-modellen briljere med dette systemet au Salon de Paris.

De kunne også konstantere, at det hydrauliske system kunne betjene både styring og bremser i tillegg til avfjæringen, samt konstant bakkeklaring.

Systemet var den gang naturlig nok preget av i begynnerstadiet, men det er et faktum at systemet i forbedret versjon fortsatt selges i vår tid på C6 og C5 modellene. Det viser at Magès lykkes til de grader. Selv døde han i 1999.

Paul Magès fulgte ordene fra en tidligere fransk artist, som en gang skal ha uttalt: "Alle trodde det var umulig, unntatt en idiot som ikke visste bedre, og som bare gjorde det".

 


Paul Magès (fotografert 1974)
Kilde: http://paulmages.com

 


 
             
      Komponenter i systemet      
             
      Som vi ser av tegningen til høyre, inneholder det hydrauliske systemet en rekke komponenter:

- Pumpe
- Akkumulator
- Kuler
- Fjæringssylindere
- Stabilisatorstag
- Høydekorrektør
- Trykkregulator
   
             
     
Oslo, den 15. februar 2014
TBS
     
           
       
             
  << retur