
Citroën BX ble produsert i totalt 2'315'739 eksemplarer mellom
1982 og 1994. Den efterfølger modellen GSA og ble lansert au
Salon de Paris i oktober 1982.
BX er designet av Marcello Gandini, som var desingansvarlig hos Carrozzeria
Bertone. Den fikk et mer kantede utseende og ble i utgangspunktet
designet for Volvo. Som de andre store Citroën modeller, ble
den utstyrt med skive-bremser og hydropneumatisk fjæringssystem.
En spesialitet var også anvendelsen av bare en enkelt vindusvisker,
akkurat som på Visa og CX. Instrumentbordet var inspirert av
CX, med roterende sylindre som viser hastigheten.
Ved lanseringen hadde BX 2 motorvarianter med bensin (1,4 og1,6) og
flere utstyrsnivåer (E, RE, RS ogTRS). Året efter kom
to dieselmotorer.
I 1985 besluttet Citroën å lansere en finere og mer kraftfull
versjon, og Citroën BX 19 GT ble født.
I juli 1986 fikk BX en en lettere ansiktsløftning, realisert
av Citroën-designeren Carl Olsen, som for øvrig har designet
AX og CX Série 2. Modellene
BX 19 GT, Sport og 19 Digit forsvant og ble erstattet av BX 19 TRS
og en ny BX 19 GTI med 125 hk.
Årgangen 1988 kom med BX GTI 16 ventiler, som den mest kraftfulle
BX med sine 160 hk, topphastighet på 218 km/h og akselerasjon
fra 0-100 på 7,9 sekunder. I 1989 kom en 4x4 versjon.
BX ble erstattet av Citroën Xantia i mars 1993. Produksjonen
av personbilene stoppet først i desember 1993, og stasjonsvognen
ble produsert frem til juli 1994.
Oslo,
den 12. februar 2014
TBS