GS GSA BX Xantia C5
     
       
             
 

Av Trond B Svendsen
den 12/02/2014

 

 

 

 

 



Citroën BX ble produsert i totalt 2'315'739 eksemplarer mellom 1982 og 1994. Den efterfølger modellen GSA og ble lansert au Salon de Paris i oktober 1982.

BX er designet av Marcello Gandini, som var desingansvarlig hos Carrozzeria Bertone. Den fikk et mer kantede utseende og ble i utgangspunktet designet for Volvo. Som de andre store Citroën modeller, ble den utstyrt med skive-bremser og hydropneumatisk fjæringssystem.

En spesialitet var også anvendelsen av bare en enkelt vindusvisker, akkurat som på Visa og CX. Instrumentbordet var inspirert av CX, med roterende sylindre som viser hastigheten.

Ved lanseringen hadde BX 2 motorvarianter med bensin (1,4 og1,6) og flere utstyrsnivåer (E, RE, RS ogTRS). Året efter kom to dieselmotorer.
I 1985 besluttet Citroën å lansere en finere og mer kraftfull versjon, og Citroën BX 19 GT ble født.

I juli 1986 fikk BX en en lettere ansiktsløftning, realisert av Citroën-designeren Carl Olsen, som for øvrig har designet AX og CX Série 2. Modellene
BX 19 GT, Sport og 19 Digit forsvant og ble erstattet av BX 19 TRS og en ny BX 19 GTI med 125 hk.

Årgangen 1988 kom med BX GTI 16 ventiler, som den mest kraftfulle BX med sine 160 hk, topphastighet på 218 km/h og akselerasjon fra 0-100 på 7,9 sekunder. I 1989 kom en 4x4 versjon.

BX ble erstattet av Citroën Xantia i mars 1993. Produksjonen av personbilene stoppet først i desember 1993, og stasjonsvognen ble produsert frem til juli 1994.

Oslo, den 12. februar 2014
TBS

 

 

 

 

 

 



 
           
       
             
  << retur