![]() |
![]() |
![]() |
||||
TRACTION
DS
CX
XM C6 |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
Av
Trond B Svendsen
Citroën
CX kom i 1974 og fikk facelift i 1986. Den sist nevnte benevnes "série
2".
|
|
Med
CX og GS/GSA tilbød Citroën alt av sitt savoir-faire,
forhjulsdrift, hydropneumatisk fjæring, selv-opprettende, progressiv
servostyring (DIRAVI), og design med markedets laveste luftmotstad, Artikler relatert
til CX:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() |
Citroën
CX er merkets øverste modell, produsert i totalt 1'042'460
eksemplarer ved en nystartet fabrikk i Aulnay-sous-Bois (Seine-Saint-Denis),
like nord for Paris i perioden 1974-1991. CX har som sin forgjenger DS/ID forhjulsdrift og hydropneumatisk fjæring. Tverrstilt og forover hellende motor gjør vektfordeling CX til en ener på vinterføre. CX har selvopprettende, progressiv servostyring, (DIRAVI) noe man kun finner igjen på SM fra 1972 og på den senere V6-utgaven av XM. Det egenartede design som 4-dørs personbil uten stor bakluke er tegnet av Robert Opron. Stasjonsvognen er 29 cm lengere enn personbilen og med øket akselavstand. En forlenget personbil ble tatt frem under navnet Préstige, som forøvrig var yndlingsbilen til president Jacques Chirac. CX ble lansert i oktober 1974 som efterflgeren til suksessen DS. Den originale estetikk og nyskapende interiør gjorde at CX skrev seg inn i rekken av de store Citroën-modeller. Med sin hydropneumatiske fjæring fikk CX veiegenskaper og komfort helt utenom det almene. I september 1975 fikk CX dieselmotor. I september 1984 CX GTi Turbo som ble Frankrikes raskeste med topphastighet på hele 220 km/t. CX fikk en estetisk ansiktsløftning i juli 1985, som omtales som "Série 2". Den ble produsert frem til juli 1991 og overlappet sin efterfølger XM som kom allerede høsten 1989. De
aller fleste eksemplarene av Citroën CX ble produsert i Frankrike,
men montering fant også sted i andre land. |
|||||
CX - den siste ekte Citroën | ||||||
CX
er sammen med modellen Axel de siste "ekte" Citroën i
den forstand at de er de siste bilene utviklet av Citroën før
Peugeot kjøpte opp merket på randen av konkurs i 1974 på
ordre fra den franske regjering, som ville redde teknologien og tusner
av ansatte. |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
<< retur |