|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
Litt
historie om CX
|
|
|
|
|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfordringen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Som
skaper av de legendariske Traction Avant-modellene hadde Citroën
uten tvil klart å videreføre sin innovative stil fra førkrigsperioden
gjennom de fantastiske D-modellene lansert i 1955.
Etter nærmere 20 år på markedet måtte imidlertid
D-modellene nå få en avløser, slik markedet krevde.
I løpet av sommeren (august) 1974 lekket de første bildene
av den nye store Citroënen ut. Den store lanseringen av CX fant
imidlertid først sted i oktober 1974 på den internasjonale
bilutstillingen i Paris. Publikum hadde riktignok kunnet observere CX
ute på veien, i det Citroën hadde organisert en testtur med
22 CXer tur retur Paris-Lappland.
Den
alminnelige oppfatning var at Citroën hadde klart det igjen. I
tråd med GS og SM modellene som Citroën hadde lansert få
år tidligere, viste CX at design-avdelingen hos Citroën tenkte
avansert og utradisjonelt (tenk på detaljer som innoverbøyd
bakrute, de nesten 3m2 store vindusflatene o.l.) og lå i forkant
hva gjaldt forskning på lav luftmotstandsverdi. Selve navnet CX
refererer seg faktisk til den franske betegnelsen for luftmot-stands-verdi.
Interiøret
ble, ikke minst pga. instrumenteringens og satelittbetjeningens utforming,
karakterisert som svært framtidsrettet, en karakteristikk som
jo har vært synonym for Citroën. CXen videreførte
også Citroën sine tradisjoner for å lage teknisk innovative
biler (Diravi-styring osv..) med løsninger som senere
skulle kopieres av andre. I denne sammenheng nevnes også at CXen
var den første Citroën med tverrstilt motor.
CXen
ble en umiddelbar suksess og mottok prisen for «årets bil».
Design-priser som «award style auto» og ikke minst premier
for sin innebygde sikkerhet, jfr. den tildelte «Prix de securitè»,
gir innblikk i hvordan den internasjonale motorpressen mottok bilen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CX
serie 1 (1974-85) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ved
introduksjonen i 1974 ble CX presentert i tre utgaver på de franske
markedet og etterhvert også i andre land: CX 2000, CX 2000 «economique»
og CX 2200 (som imidlertid først kom på markedet i 1975).
Betegnelsene henspiller seg på motorstørrelsene til de
velkjente motorene fra D-modellene som jo ble videreført i CX.
Nye utgaver av CX introduseres imidlertid fortløpende, og allerede
i løpet av 1975 bærer CX betegnelsene Confort, Super og
Pallas. Senere i 1975 introduseres en version med dieselmotor: CX 2200
diesel.
I 1976
presenteres CX break, altså stasjonsvognen bygget på en
lengre lest enn personbilutgavene (kalt berline). Stasjonsvognen fremstår
som en av den aller største på markedet med et lastevolum
på 2m3. Denne fåes dessuten i en «familiale»
utgave, dvs som syv-seter. Salget av stasjonsvognene vil da også
etterhvert utgjøre en solid andel av produserte og solgte CXer,
ikke minst vil dette gjelde Norge.
I 1976 introduseres spesialmodellen CX 2400 Prestige som er en personbil
byggest på den 25 cm lengre stasjonsvogn lesten. Prestigene bygges
av Heuliez, et firma som har ansvar for mange konverteringer av standard
Citroëner. Prestigene kjennetegnes ved sitt limousin-pregede luksusinteriør,
metallikk lakk, vinyltak osv . Senere i 1976 erstattes CX 2200 med CX
2400 Super og Pallas, i og med at også «standard»
CXen har fått motoren fra Prestige modellen. Også denne
er arvet av D-modellene. Samtidig introduserer Citroen sin halvautomatiske
girkasse «C-matic» på CX modellene.
I 1977
introduseres CX 2400 GTI (i for injeksjon) som en av de første
bilene på markedet som bærer denne betegnelsen.
Foruten injeksjonsmotor kjennetegnes CX GTI ved sine egne farger (lys
blå metallikk har vi vel alle sett), 5 trinns girkasse, sorte
vinduslister, tåkelys og TRX lettmetallfelger. Denne injeksjonsmotoren
monteres i Prestige, og president Giscard d`Estaing er den første
til å få levert en slik bil. 2400 motoren leveres nå
også i en Pallas IE. utgave.
I 1978 erstattes CX 2200 diesel med en 2500 cm3 motor (økning
fra 66 til 75 hester). Dette blir det første skritt mot et stadig
økende salg av CX diesel på kontinentet. I 1979 introduseres
en ny to liters motor i CX Reflex og CX Athena (bedre utstyrt med bl.a.
5-trinns girkasse). Denne motoren finnes også i enkelte Peugeot
og Renault modeller. Stasjonsvognen fåes nå i Reflex utgaven.
Samtidig «fødes» en ny spesialutgave kalt CX limousine,
som er en Prestige- basert modell, men med diesel motor først
og fremst og noe mer enkel utførelse.
I 1981 finner den første beskjedne ansiktsløftningen sted
på 1982 modellene. Ny og bredere forstilling fordrer mer markerte
og utstående hjulbuer/ forskjermer. Det monteres andre speil og
alle CX får sidelister/fenderlister ol. som standard.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CX’
en noe endret (1983-1985) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I
1982 lanseres 1983 modellene under nye betegnelser i det Reflex omdøpes
til CX 20 og Athena til CX 20 TRE eller CX 20 Pallas avhengig av markedet.
Dieselutgaven heter nå CX 25 RD osv…
I 1983 finner CX nye venner etter oppgradering av dieselutgavene gjennom
minst montering av Turbo (95 hk). Bilen heter CX 25 TRD Turbo. Disse
blir også produsert i den stadig så populære stasjonsvognutgaven.
I 1984 økes cylindervolumet i 2400 motoren til 2500. Modellen
kalles CX 25 GTI og Stasjonsvognen CX 25 TRI. I Pallasutgaven kombineres
denne motoren helst med automatkasse. En spesialutgave «Leader»,
introduseres på kontinentet med egne interiørfarger og
to tonet lakk.
I oktober 1984 lanseres den utrolige CX GTI Turbo: 2500 motoren får
turbo og yter nå 168 hk. CX Turbo får en markert spoiler
på bakluken, spesial designede alu-felger, lakkerte støtfangere
og et helt eget interiør i sort velur og med konvensjonelle runde
instrumenter i steden for den typiske Citroën utgaven, som har
vært mer eller mindre uendret siden 1974 og først sett
i GS. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CX
serie 2 (1986-1991) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I
1985 introduseres 1986-utgaven kjent som serie 2, eller «den neste
generasjon CX». Utvendig kosmetiske endringer er mange og i tråd
med tiden. Mest markert er: -fargeavstemte støtfangere i plast
til erstatning for de gamle stålfangerne.
-Sidelistene er mer markert/bredere og dessuten like på alle modeller.
-Kanalene kles med sorte plastskjørt.
-Speilene er voldsomt profilerte.
-Hjullokkene bak er større og nå i plast. osv osv
Interiørmessig
skjer det også store forandringer. Stilen beholdes, men instrumenteringen
blir mer konvensjonell, dvs alle modellene får runde instrumenter.
Satellitt-betjening beholdes, men endres noe, midtkonsollen er langt
mer markert, radioen flyttes ned mellom forsetene, setene er tegnet
om osv.
Turbo
utgaven og etterhvert også GTI får dessuten egne seter
(VIP interiør) som senere blir en populær tilleggspakke
i andre modeller.
CXen får
en ny 2,2 liters motor (en endret 20-motor) i CX 22 TRS som denne
populære utgaven heter. CX 20 kalles nå CX 20 RE. Betegnelsene
Pallas blir borte, men Prestigen videreføres. For øvrig
blir ABS bremser nå tilgjengelig på CX. Stasjonsvognen
kommer etterhvert med alle motorer unntatt med bensin turbo.
I 1987
får CX Turbo innmontert en ladeluftkjøler i tillegg til
alt annet. Bensin-utgaven kalles nå CX 25 GTI Turbo 2. I tråd
med dette heter CX diesel turbo nå CX 25 TRD Turbo 2 og er den
raskeste dieseldrevne serieproduserte personbilen i verden.
I 1989
går det mot slutten for CX for å gjøre plass til
en fremtidig legendarisk Citroen, nemlig XM. Modellrekken skrumper
inn. CX Croisette med 2,5 liters motor og eget velur interiør
er imidlertid en gunstig priset modell som viser seg å bli populær
i det siste produksjonsåret av personbilutgavene.
Stasjons-vognutgavene produseres imidlertid frem til lansering av
XM Break i 1992 utgaven. I Norge utgjør varebil salget en større
andel enn noensinne av CX salget. CX breakèn bærer nå
betegnelser som TGE og TGI.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
______________________________ |
|
_______________________________________________________
____________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|