|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
Lanseringen
av Citroën CX i 1974
av Trond B Svendsen |
|
|
|
|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Citroën CX
kom i 1974 og fikk facelift i 1986. Den
siste benevnes "série 2".
CX ble sluttet produsert så sent som i 1991, hele to år
efter at atefterføleren XM ble lansert!
|
|
CX
- her présentert au "Salon de Paris", 1974.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den offisielle lanseringen av modellen Citroën CX fant sted i
Salon de Paris den 28. august 1974.
Lanseringen omfattet to bensin-varianter,
- CX 2000 utstyrt med 1985
cm3 forgasser motor fra DS 20 (11 CV, 102 hk, 174 km/h) og
- CX 2200 utstyrt med 2175
cm3 forgassermotor fra DSuper5 (12 CV, 112 hk, 179 km/h)
CX 2200 ble inkludert i siste minutt, men ble i virkeligheten ikke
satt ut på markedet før i januar 1975.
Modellene ble i Frankrike priset til henholdsvis 25 785 og 30 768
Francs.
|
|
|
|
|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prosjekt
"L"
CX
var frukten av en langvarig intern studie ved navnet « Le projet
L », som ble påbegynt i slutten av 60-årene for å
erstatte den legendariske DS modellen, som efter 15 begynte å
vise tegn til å være på hell.
Mindre révolusjonær
enn sin forgjenger, DS-modellen, representerte CX likevel synthèsen
av Citroëns tekniske forskning:
Sammenstillingen
av motor og girkasse, tverrstilt foran forhjulene, den hydropneumatiske
fjæringen med konstant bakkeklaring og med fire uavhengig hjuloppheng,
skivebremser på alle fire hjul, to-krests, servostyrt bremsesystem,
enarmet vinduspusser som dekker hele frontruten, konkav formet bakvindu
og et meget futuristisk instrumentbord, gjorde denne 4-dørs 5-seters
Berline modellen til en høyst spesiell begivenhet den gangen
i 1974, selv om skrivebremser foran ble introdusert på DS-modellen
allerede i 1955. |
|
Prototypen "Projet
L"
- en mix av DS, SM, GS og det
som til slutt skulle bli CX
|
|
|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GS
-serien ble samtidig utvidet
Vi kan nevne at i samme år, 1974 , au Salon de l'Auto, ble GS-programmet
utvidet med GS Pallas, GS X og GS X2.
|
|
|
|
|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CX
fikk tre priser
I 1975
ble CX Årets bil i Europa, og den fikk pris for sikkerhet go for
sin stil. |
|
|
|
|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oslo,
den 12. februar 2014
TBS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
______________________________ |
|
_______________________________________________________
____________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|