Croisette - en litt finere variant av CX Leader
 

Citroën CX Croisette
kom til Tyskland, Belgia og Nederland i 1988, så vidt vites, bare med 2,5 turbo-diesel motor. Croisette kom til Norge i 1989 med 2,5 liters bensin-motor som følge av myndighetenes nye bestemmelser.

Croisette er en betegnelse for utstyrsnivå og ikke for motorvariant.


I 1989 ble det innført avgasskrav til nye bensindrevne personbiler med formål å rredusere utslipp av nitrogenoksider (NOx), kullos (CO) og flyktige organiske forbindelser. Avgift for utslipp av karbondioksid (CO2) på drivstoff ble innført 1992.

Citroen CX hadde på den tiden bensinmotoren 22, som fikk problemer med de nye avgasskravene, og 20-motoren ble tatt ut allerede i 1987.

Citroën måtte droppe droppe den gjenværende 22-motoren. Derimot kunne den meget utmerkede 2,5 liters bensinmotor "25" la seg ombygge til å benytte katalysator.

Det var intet eksplisitt krav til katalysator, men CX møtte ikke 89-kravene uten denne.

I samme periode gikk CX-modellen mot slutten av sin karriere. Efterfølgeren XM stod for tur, og salget i Norge startet i februar 1990. Det geniale i begynnelsen av 1989 ble derfor å ta inn til Norge en rimelig versjon av CX med 25-motor. Denne motor hadde til nå blitt solgt i den dyre GTi-versjonen av CX. Denne "krysningen" mellom rimelig versjon og motor som kunne tilfredsstille kravet, fikk naturlig nok navnet CROISETTE som betyr "krysning".



Salgssjef Hans Petter Ask, Autoco Bærum AS husker med entusiasme den store salgs-suksessen som CX 25 Croisette ble. Han forteller at de solgt så mange biler, at de ble nødt til å importere fra Sverige, som ennå hadde lager.
CX 25 Croisette, altså bensinmotor med katalysator, fikk i flg. Ask en utsalgs-pris på bare kr 199 900,- mot GTi-versjonen, som kostet nærmere 70 000 kroner mer. Ikke rart at Croisette ble suksess, fortsetter Ask.
  Begrensning på antall biler ble hurtig et problem, men Ask visste råd - han fikk til import fra Sverige, som hadde overskudd på TRi-modellen, svenskenes variant av den norske GTi. Her i Norge ble ellers TRi kun benyttet på break-versjonen. På det heteste solgte man CX 25 Croisette og de såkalte "svenskebilene" til samme pris, kr 199 900,- Ikke rart at salget eksploderte. Det må ha vært gøy å være CX-selger det året ...  
         

             
  Forskjellene mellom CX Croisette og CX GTi er stort sett følgende :  
   
             
  Karosserifarven :   Croisette ble kun levert i en eneste farve, nemlig "Gris Perle" i metallic. Rundt side-vinduene ble benyttet sort, matt lakk.      
           
  Hjuldimensjon og dekk :   Croisette ble utstyrt med 14" hjul, med Michelin 195/70 R14 MXV mot GTi som hadde TRX-dekk med 390 dimensjon, tilsvarende en mellomting mellom 15" og 16".
Felgene var av stål med heldekkende hjulkapsler. GTI hadde aluminiumsfelger.
   
             
  Pyntelister langs bilens sider :   Croisette fikk gummilister i går farve, som i grunnen var meget kledelig til bilens sølvgrå farve. GTI versjonen hadde alltid sorte lister, uansett bilens farve. I motsetning til Gti hadde Croisette ikke gummilist nederst på baggasjelokket.

Over denne gummilist ble montert en 3-farvet tape i sort, grått og rødt.
Kanskje var den dekorativ til bilens farve, men likevel noe "påklistrert" vil nok noen hevde.
   
             
  Interiøret :   Croisette fikk et meget enklere interiør enn GTi. Riktig nok var seteformen og sømmene de samme som i GTi, men trekket i Croisette var i rimeligere variant og ble levert kun i en enkelt farve, grå-sort slik som bildet viser.

GTI hadde fire nakkestøtter, mens Croisette fikk kun nakkestøtter foran og ikke bak. Den typen som ble brukt foran var den samme som i 20- og 22-modellene, mens GTI og 22TRS VIP hadde mye bredere støtter som dekket hele setes bredde.

GTI hadde elektrisk justerbare sidespeil, mens Croisette hadde manuell justering.