Citroën CX Préstige

Spesialutgaven Préstige ble lansert i februar 1976 under navnet Citroën CX 2400 Préstige. Den var 25 cm lengre enn den ordinære CX personbil, trolig av økonomiske årsaker, bygget på understellet til CX break. Préstige ble bygget av Heuliez, et firma som har ansvar for mange konverteringer av standard Citroëner.

Prestigene kjennetegnes ved at den er forlenget, samt sitt limousin-pregede luksusinteriør, metallikk lakk, vinyltak osv

Citroën CX Préstige Série 1 ble først utstyrt med en bensin-motor på 2347 cm3, 115 ch, 13 CV, og som ga 181 km/h. I september 1977 fikk Préstige injection, noe som øket effekten til 128 ch og topphastigheten til 190 km/h.

I 1983 fikk Préstige, som de øvirge CX-modellene, en ny bensinmotor på 2500 cm3, 138 ch, 12CV, som ga bilen en topp-hastighet på 202 Km/h. Samtidig kom også en 2,5 liters dieselmotor.

I mars 1985 kom den første franske bil med ABS-bremser. Det var en CX GTI turbo.
Samtidig ble også Préstige utstyrt med turbo, som ga bilen 168 ch og 220 km/h!



CX Préstige til l'Élysée

I 1976 sendte l'Elysée en bestilling på en CX Préstige; en offisiell anerkjennelse, som følge av kostnader ved Peugeot 604. Président Giscard d'Estaing var den første til å motta den 24. desember 1976 denne modellen med forhøyet tak, som ellers ikke ble kommersialisert før på modellene fra og med 1978.

Til den generelle forundring, forlot Jacques Chirac rådhuset i Paris kvelden den 10. mai 1995 efter å ha vunnet president-valget, i sin private CX Préstige, en bil som på det tidspunkt hadde gått ut av produksjon for flere år siden. Den kjøreturen finnes forøvrig på Youtube ...




Heuliez-fabrikken

Modifikasjonen av den serieproduserte CX berline ble tillagt fabrikken Heuliez beliggende i Cerizay (Deux-Sèvres), et firma som har spesialisert seg på ombygging av karosserier. Med basis i CX break, med sin forlengede akselavstand på 25 cm, fikk denne celebre utøver i Cerizay laget tilstrekkelig plass til benene til Republikkens President. Bilen nøt godt av det som på den tiden var tilgjengelig av beste finesser, som : DIRAVI-styring, hentet fra SM, fire elektriske vinduer, klimaanlegg, utvendige speil med manuell regulering fra innsiden, askebeger og cigarett-tenner montert over dørhåndtakene, selv om daværende Statssjef ikke var røker... , og skinn interiør.
Spesielle hjulkapsler, vinylbelagt tak, krom-detaljer rundt hele karosseriet, logo "Prestige" i kursiv tekst.

Heuliez var et fransk selskap opprettet i 1920 av grunnleggeren Henri Heuliez. Selskapet ble definitivt nedlagt i 2013. Selskapets bygninger og maskiner ble overtatt av et forretningsselskap ved navn Fabrique régionale du Bocage, hvor hovedaksjonæren er régionen Poitou-Charentes.

Heuliez produserte også break-versjonene av både BX, CX, Xantia og XM. Heuliez står en hel rekke av spesialkonstruerte biler av ulike merker. Spesielt kan nevnes Renault 25 Limousine, som Renault ville utvikle fordi de observerte den suksess som CX Préstige hadde, Det ble også laget La Limousine Heuliez sur 604 Peugeot, men som i taxi-sammenheng ikke ble noen suksess, senere Peugeot 607 Palladine, som er en forlenget cabriolet-utgave, som président Nicolas Sarkozy benyttet.