Bilene - Véhicules

 


Naturligvis er Citroën CX den modellen klubben ble stiftet på basis av i 1998. Senere ble modellene GS og GSA inkludert, og i 2016 også BX. Men siden det finnes flere modeller med hydrauligsk system, og som ikke er fanget opp av andre klubber, presenterer vi dem her alle sammen her på våre nettsider :

 
         
GS/GSA
CX
BX
Xantia
C6

1970-1986

1973-1991

1982-1994

1993-2002

2005-2012

 
       
Skaperene av CX
Konseptet CX
LHM - en fellesnevner
Créative technologie

Siden klubbens tilblivelse er fundert på modellen CX, presenteres her de tre hoved-personer som til sammen har skapte denne høyst spesielle bilen :

Varemerket :
- André Gustave Citroën (1878-1935)

Designet :
- Robert Opron (1931 -)

Hydropneumatique :
- Paul Magès (1908 -1999)

 

 

Tradisjonen tro ble den nye Citroën-modellen i 1974, CX, utstyrt med forhjulsdrift.

Det var en belastning å skulle erstatte den legendariske DS-modellen, og CX arvet derfor det hydropneumatiske systemet.

Hele drivverket med motor og gir er montert tverrstilt og hellende fremover, en disposisjon popularisert av Morris og Fiat (gjennom filialen Autobianchi) på 60-tallet, men nyskapende for sin tid i dette markedssegmentet.

Citroën måtte utvikle en helt ny tverrgående girkassen, slik vi fant under panseret på Matra Murena, Talbot 1510, Talbot Solara og Lancia Beta. Den oppnådde en kompakthet som ga CX mer innvendig plass enn i DS, samtidig 21 cm kortere.

Den innvendige stil bryter også med tidens konvensjoner. Trukket ut til det ekstreme er plasseringen av instrumentene, som takket være designer Michel Harmand grupperte alle betjeningsorganer i en «lunule»; en semi - elliptisk halvmåne som lar føreren betjene alle knapper uten å behøve å slippe rattet, som forøvrig også tradisjonen tro er en-eket.

Alle varsellamper er sentrert i førerens synsfelt og omkranser speedometer og turteller, begge som har sylinderisk form med roterende visning, slik som på GS.

Vandringen på bremsepedalen er ultra-kort, og styringen er av typen progressiv selvopprettende servo.

En fellesnevner for de bil som Norsk CX klubb interesserer seg for er det hydropneumatiske fjæringssystemet, basert på LHM-olje og nitrogengass.

Av biler som ingen andre klubber har fokusert på, finner vi foruten CX og GS/GSA :
BX, Xantia, C5 og C6.

Det finnes egne klubber i Norge for andre LHM-baserte biler, som ID/DS, SM og XM.

Et hydropneumatisk system kombinerer fordelene med to teknologiske prinsipper:

1) Hydrauliske systemer, som bruker dreiemoment multiplikasjon på en enkel måte, uavhengig av avstanden mellom inngang og utgang, uten behov for mekanisk tannhjul eller soloppganger
2) Pneumatiske systemer, som er basert på det faktum at gass er komprimerbar, slik at utstyret blir mindre utsatt for støtskader.

Kort sagt :
Gass absorberer overflødig kraft, og hydraulisk væske overfører ønsket kraft.

Til dette benyttes LHM - Liquide Hydraulique Minérale, en grønnfravet mineralolje som er utviklet av Citroën spesielt til formålet. Oljen minner mye om girolje og har den spesielle egenskapen, at den absorbere kun et helt minimalt nivå av fuktighet, samt at den inneholder korrosjonshemmere.

LHM :

Citroëns hydrauliske system ble skapt av Paul Magès.

Les mer her ..>>

Diravi :

DiRAVi er forkortelsen for Direction à rappel asservi og ble også skapt av Paul Magès.

Innholdsmessig kan DiRAVi på norsk sies å være selvopprettende, progressiv servostyring.

Les mer her ..>>

C-matic : 

I 1976 kom CX 2200 med en opsjon med 3 trinns semi-automatisk girkasse, såkalt C-matic. Systemet var allerede benyttet i den forutgående DS-modellen.

Egentlig er C-matic en manuell girkasse hvor clutch er erstattet av et system som besørger skifte av gir som følge av girspakens bevegelser uten at venstre fot behøver å tråkke på noen clutch-pedal.