|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
DiRAVi
av Trond B Svendsen |
|
|
|
|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DiRAVi er forkortelsen
for:
La direction à
rappel asservi
Innholdsmessig
kan DiRAVi på norsk sies å være:
selvopprettende, progressiv servostyring.
DiRAVi var den første kommersielt
tilgjengelige progressive servostyringen, som ga føreren behov
for liten kraft på rattet ved lukeparkering, samtidig som systemet
tok hensyn til behovet for mindre pådrag under sving i høyere
hastigheter. Systemet er laget med selvopprettende effekt, slik at
f.eks. for hjulene alltid retter seg opp i kjøreretningen efter
at man har lukeparkert.
Kraften til DiRAVi kommer fra Citroëns hydropneumatiske system
for fjæring og bremsing, hvor kraft overføres med den
spesielle grønne oljen LHM.
Dette spesielle Citroën system ble anvendt for første
gang i Citroën SM i mars 1972. Citroën CX fikk også
systemet da den kom i 1974, pluss at efterfølgeren XM fikk
det på de dyreste modellene med V6 motor. Foruten Citroën,
er systemet anvendt hos Maserati Quattroporte II og Maserati Khamsin.
|
|
DiRAVi
ble skapt av Paul Magès som også fant opp det hydropneumatiske
system for Citroën
DiRAVi ble markedsført i Storbritannia som VariPower, og i
USA som SpeedFeel.

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Høydepunkter |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Fullt hydraulisk system, dvs. ingen direkte mekanisk sammenheng mellom
rattets aksel og styringen under normal drift
- Hydraulisk operert i motsetning til konvensjonell servoassistert styring
- Selvopprettende funksjon, således at rattet automatisk går
tilbake til null- stilling, dvs tilbake til rett frem posisjon både
under kjøring og ved parkering
- Føler er innbygget, som registerer bilens hastighet og rattets
utslag, som igjen gir signaler slik at pådraget av kraft avtar
ved høyere hastigheter og øker ved lavere hastigheter
(derav progressiv).
- Kraften til styringen kommer fra det samme hydrauliske Citroën
system som også driver fjærings- og bremsesystemet.
- Systemet er laget slik at bilen kan styres med manuell kraft dersom
det hydrauliske systemet skulle svikte.
- En sikkerhetsventil gir kraft til hver av de tre kretsene i bilen,
som går til hhv. styring, bremser og fjæring.
- Styringen er den første kretsen som mister kraft ved eventuell
feil, siden styringen kan overtas manuelt av føreren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fordeler
med DiRAVi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Krever minimal fysisk kraft fra føreren
- De fleste brukere finner DiRAVi utmerket å bruke
- Kort gang, 2,0 omdreining fra ytre venstre til yttre høyre for
SM, og 2,5 omdreining for CX
- Huller i veibanen kan ikke påvirke kjøreretningen, da systemet
kun er påvirkelig via rattet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ulemper
med DiRAVi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Noen førere som måtte mene at feedback fra veibanen er av
betydning, vil bli skuffet med DiRAVi ...
- Systemet kan kreve litt tilvenning, da noen fører kanskje vil
kunne finne systemets følsomhet å være
stor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tips |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Parkering. - Om man ønsker å lukeparkere med hjulene
inn mot fortaus - kanten, noe DiRAVi ikke gir mulighet til, kan rattet
dreies i ønsket posisjon og holdes der mens tenningsnøkkel
tas ut. Rattlåsen vil da sørge for at rattet og hjulene
ikke retter seg opp. Systemet tar ingen skade av dette.
- Justering. - Dersom "rett frem" skulle vise seg
ikke å være helt 100% riktig, f.eks. efter hjulbytte, kan
nullpunktet meget lett justeres på mekanisken som ligger plassert
rett under reservehjulet, Men, merk at i sammenhengen vil allerede 1/8
dels omdreining på skruen lett kunne være for meget ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oslo,
den 13. februar 2014
TBS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
______________________________ |
|
_______________________________________________________
____________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|