Hydropneumatique |
<< retur til Hovedsiden | ||||||||||||||||
Citroën
C5 – slutten på det hydropneumatisk system |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Efter 63 år
med det unike hydropneumatiske fjæringssystem ble 1. juni 2017 dagen
da PSA avsluttet fabrikasjonen av slike biler på fabrikken i Rennes
– den siste bilen var en sort C5 Tourer. Vi har hørt noen påstå at med hydraulikkpumpe, blir mer plass borte i motorrommet, CO2-utslippet øker og at det er kostbart å produsere. For noen av oss som har kjørt slike biler i en mannsalder, virker slike argumenter oppkonstruerte. Kanskje kan det teoretisk sett være noe riktig i dem, men at disse innsigelser har noen praktisk signifikant betydning synes høyst tvilsomt. Visst nok skal man tenke på både miljø og kostnader, men man trenger vel ikke av den grunn å trekke ting ut til det hysteriske? Nå er det ikke bare fjæringskomfort
som er det positive med hydropneumatisk system. En annen side er det sikkerhetsmessige,
hvor systemet gir bilen langt bedre og sikrere kjøre-egenskaper
med full last. Dette har sjelden fått særlig oppmerksomhet.
Det hydropneumatiske system vil bli erstattet av ny teknologi som pt kalles « Butées Hydrauliques Progressives» eller «Progressive Hydraulic Cushions », som er lettere i vekt og ikke minst rimeligere. Det blir spennende med tid og stunder å gjøre opp status for dets overlegenhet …
|
![]() |
![]() |
![]() |