|
Matti Funderud
Matti har drevet med oljebehandling i svært mange år og
har betydelig erfaring i sitt fag, herunder spesiell interesse for Citroën.
Det er heller ikke få CX'er som har vært hos ham gjennom
tidene.
Matti og hans frue Anne-Brit, som forøvrig snakker flytende fransk,
ønsker oss CX-eiere hjertlig velkommen til inspeksjon av bilen
og til behandling med olje, enten vi kommer i CX eller en annen Citroën
modell. |
|
Kjære leser,
Jeg vil først minne om, at rust i Norge er et stort problem,
selv om våre modeller efterhvert ikke kjøres om vinteren.
Store nedbørsmengder hver sommer er ikke uvanlig. Skal vi utelukkende
benytte våre flotte CX-modeller på solskinnsdager, blir
det ofte ikke mange turene....
Derfor anbefales antirust behandling. Undertegnede og flere andre
klubb medlemmer har i en årrekke benyttet Funderud Antirust
i Eidsberg i Østfold, som eies og drives av ekteparet Funderud.
Norsk CX klubb og undertegnede er fullt ut uavhengige av selskapet,
men vil likevel omtale det som et anbefalelsesverdig sted. Funderud
har nemlig spesialisert seg på franske biler, og i særdeleshet
kjenner han godt våre CX modeller. I tillegg blir vi tatt meget
godt i mot når vi kommer med våre sære franske CX-biler.
Det kan være en fordel slik vi ser det.
Dessuten kan man ringe inn og bestille time også på fransk,
i det fru Funderud som kundemottager taler fransk på høyt
nivå :-)
Funderud tilbyr:
- Spesiell oljebehandling med den nye
lanolin oljen
- Monterng av lokari innerskjermer
Siden olje ikke inneholder løsemidler, beholder den evnen til
å trenge inn i platesjøter og falser hvor rustproblemet
er størst. Videre vil oljen søke å fukte omkringliggende
tørre steder ved å krype fra oljefuktede steder til omkringliggende
tørre steder. Denne viktige egenskapen har ikke de tradisjonelle
løsemiddelbaserte midlene.
Lanolin olje
er ny av fjoråret og penetrerer vesentlig bedre og er samtidig
mer mot-standsdyktig enn den tradisjonelle oljen. Se testforsøket
nedenfor.
Tradisjonell understellsbehandling som Tectyl, Tuff-Kote, etc. kjennetegnes
av at de er løsemiddelbaserte med White Spirit (40-60%), mens
olje er fritt for løsemidler. På understells-rust vil
løsemiddelet i de løsemiddel-baserte midlene fordampe
hurtigere enn middelet klarer å gjennom-trenge rust-porene.
I de delvis penetrerte rustporene er det nok luft og fuktighet til
at rust-prosessen fortsetter og etter kortere eller lengre tid vil
middelet flasse av pga rusting under. De som har prøvd å
fjerne lakkrustflekker på bilen med sliping og flekk lakkering
har erfart dette problemet.
Hvis man derimot bruker Lanolin, som er tynt nok til å penetrere
rustporer, og tørker sakte nok til å fullføre
penetreringen før det tørker, kan rustproblemet stoppes.
Lokari innerskjermer
finnes ikke ferdig til CX, men Funderud har en mal og lager dem på
stedet til meget hyggelige priser. Vi har selv prøvet med stor
suksess.
Dette åpner også for mulgheten til å belegge andre
utsatte steder på bilen med de samme plater, f.eks. under gulvet
hvor vi tradisjonelt har store rustangrep.
Testforsøk med mineralolje contra linolanolje
Bilen ovenfor er en
Honda 1999 modell som ikke tidligere var understels behandlet. Høyre
bilhalvdel ble sprøytet med den gode gamle mineralolje og den
venstre halvdelen med lanolinolje.
Bildet er tatt et snaut halvår senere og viser en tydelig forskjell
mellom oljene: Det er overbevisende mye mer lanolinolje igjen på
bilen enn det er mineralolje. Dette har nok sammenheng med den geleaktige
konsistensen som lanolinolje har.
Se Funderuds egne nettsider for mer omfattende informasjon.
Oslo,
den 09. mai 2014
TBS
|
|
Funderud Antirust
Finnestadveien 335, 1880 Eidsberg
(tidligere "Stasjonsveien")
tel. 69 89 89 89,
http://www.antirust.no/
__________________________________________________________
|
|