PSA etablerer ny fabrikk i Marokko      
       
           
 

Av Trond B Svendsen
den 23/06/2015

 

 

 

Fra de marokanske tidsskrftene Telquel og l'Usine Nouvelle har vi sakset følgende nyhet, som pt ellers ikke er å finne på presse-sidene til Citroën:

PSA-gruppen skal altså ha bekreftet pr 19/6-2015 en enighet om etablering av en bil fabrikk i Marokko. Avtalen med de marokanske myndigheter representert ved SM Le Roi Mohammed VI ble signert samme dag. Angivelig skal informasjon om dette ikke frigis fra PSA før i 2016.

Fabrikken skal etableres i kommunen d'Ameur Seflia i regionen Kenitra, i provinsen Sidi Slimane, litt nord for landets hovedstad, Rabat, eller ca 200 km syd for Tanger på et areal av 192 hectares.

Byggingen starter i 2016, og de første bilene skal rulle ut fra fabrikken i 2019. Ved oppstart er det lagt opp til en produksjon på 90 000 biler pr år, men fabrikken dimensjoneres for 200 000 biler pr. år. Antall ansatte blir ca 4 500.

PSA investerer 95%, og La Caisse des dépôts et de gestion (CDG) marocaine 5%.
Det er forespeilet en total investering på 557 millioner euros.

Fabrikken legges i en frisone med spesielle etableringsvilkår. Slike frisoner ble institusjonalisert i landets lovgivning i lov no. 19-94 av 26 janvier 1995. Her ligger en rekke utenlandske bedrifter allerede.

Fordelene med dette er fritak fra bedriftsbeskatning gjennom 5 år, efterfulgt av 20 år med fast skattesats på 8,75%, samt fri overføring av fortjeneste og kapital til hjemlandet og fritak av kommunalskatt i 15 år, samt momsfritak og fri sirkulasjon av varer takket være spesielle tollmessige bestemmelser.

Bilmodellene som skal produseres her er basert på plateforme Common modular platform (CMP) (tidligere plateforme EMP1), som PSA utvikler sammen med sin kinesiske partner Dongfeng.

De aktuelle motorblokker baseres på de eksisterende normene Euro 4 ogEuro 5. Bilene blir lavkost-modeller i segmentet B og C for salg til det afrikanske kontinent og Midt-Østen.

I 2014 solgte, PSA Peugeot Citroën 169 391 biler i Afrika og i Midt-Østen, hovedsaklig modèllene Peugeot 301 og Citroën C-Elysée. For dette området er utsiktene estimert til 8 millioner biler i år 2025.

 

 
             
     
 
 
           
       
             
  << retur