|
|
|
Beslutningen
om å bygge en bilfabrikk i hjertet av Bretagne ble tat allerede
i 1958.
Hele 33 eiendomsbestittere i kommunen Chartres de Bretagne ble bedt
om selge dere eiendommer.
Innvielsen av fabrikken fant sted den 10. september 1960 av Général
de Gaulle. I 1961 bar fabrikken operasjonell, og den første produksjonen
var Citroën Ami 6. Påfølengende modeller var Ami 8
og Ami Super.
Fabrikken er på totalt 240 hectar hvorav 80 utgjøres av
bygninger på til sammen 520'000 m2.
Siden byggingen av fabrikken og frem til 2013 er det produsert 11 mill.
biler her.
Modellen GS ble bygget i 1,98 mill. eksemplaerer her, Xantia i 1 mill.
og XM i 302 000 eksemplarer. C6 ble også bygget her inntil modellen
gik ut i av produksjon i desember 2012.
I 1970 hadde fabrikken 14 000 ansatte, mot bare 5 546 i 2013 |
|

Citroën Ami
6

Den 21. april 1961
lanserte
Janais-fabrikken Ami 6
designet spesielt for kvinner
|
|
|
|
|
Produksjonen
er fordelt i fire hovedavdelinger:
- Platepresseriet: Bilens bestanddeler av metallplater, som dører,
panser, skjermer og struktur, formes ved hjelp av hydrauliske presser.
- Sammenstillelsen: Deler settes sammen ved hjelp av sveise-roboter,
og karosseriet tar på denne måten form i denne avdelingen.
- Lakkeringshallen: Karosseriene løper gjennom flere sukessive
bad for ulike behandlinger, hvorefter roboter til til slutt lakkerer
det hele.
- Montering: Ferdig lakkert kommer karosseriene inn i denne avdelingen
for påmonteirng av mekaniske komponenter som motorer, girkasser,
eksos-anlegg og hjul, vinduer, speil, bremser, innredning, radiatorer,
dørhåndtak og dørpaneler og kabling for elektriske
komponenter.
Helt til slutt, efterbehandling, rengjøring og siste kontroll
Disse fire avdelingene er utformet rundt en viktig logistikk-service
og koblet sammen av et komplekst system av automatiske transportbånd.
I slutt-produksjonen finnes også en seksjon for prøvetesting
og utekspedisjoner.
|
|
|
|